Tuesday 2 July 2013

PCOS Ganggu Kesuburan

Bismillah

Setiap wanita dilahirkan dengan sepasang ovari yg bertindak sebagai organ pembiakan utama. Fungsinya ialah mengeluarkan sel telur (ovum) pada pertengahan bulan kitaran (waktu subur). Pada masa yang sama ia turut menghasilkan hormon2 tertentu seperti estrogen & progesteron.



PCOS merupakan 1 keadaan di mana ovari membengkak disebabkan oleh ovum terperangkap di dalamnya dan tidak berkemampuan untuk menetas pada waktu subur. Apabila keadaan seperti ini berlaku, lama-kelamaan ovari akan membengkak & akhirnya menimbulkan pelbagai jenis masalah kesihatan.

Sebenarnya PCOS adalah sejenis sindrom & bukannya penyakit kerana ia mempunyai pelbagai petanda dan simptom. Apa pula petandanya?

1. Haid tidak teratur
     Tanda biasa yang boleh menjadi petunjuk ialah kitaran haid yang tidak teratur. Biasanya wanita yang mengalaminya akan lambat datang haid @ kadang2 jarak antara haid menjadi begitu jauh sekali sehingga 3-6 bulan unt datang haid yg berikutnya.

2. Obesiti
          Peningkatan berat badan adalah salah 1 lagi tanda PCOS. Hal ini kerana kegemukan @ obesiti boleh menyebabkan pusingan haid tidak teratur dan menjadi punca masalah kesuburan kerana telur tidak dapat menetas dengan sempurna.

3. Hirsutism
          Terdapat segelintir wanita mengalami pertumbuhan bulu seperti di muka, perut, kaki & tangan yang disebabkan oleh hormon androgen yang berlebihan. Apabila ini terjadi, ia menandakan terdapat peningkatan hormon lelaki dalam darah wanita tersebut.

4. Ketidaksuburan.
            Masalah sebegini akan terjadi apabila folikel-folikel telur tidak dapat dibebaskan daripada ovari pada waktunya.

sumber:pama

Ok, bila dah tau ada tanda2 mcm kat atas ni lebih baiklah kalau cepat2 dapatkan pengesahan dari doktor. bukan apa, takut kalau lambat nti, macam2 pulak yang timbul. Selain daripada mendapatkan rawatan dari doktor, boleh juga kita ikhtiarkan dulu dengan mengambil GLA Complex. 

Jom berkenalan dengan GLA COMPLEX..

GLA COMPLEX ni diperbuat daripada 3 bahan asli iaitu borage seed, blackcurrent & EPO. Manfaat2 utamanya pula ialah:


Apa pula kata pengguna2 yang dah berjaya hamil dengan pengambilan GLA secara berterusan






see, dah ramai yg dah berjaya atasi masalah mereka dengan pengambilan GLA & vitamin2 lain secara berterusan dengan izinNya jua..jgn putus asa, yg penting kita berusaha & teruskan usaha sampai berjaya..Doa saya sentiasa bersama2 kalian.

Nak cuba GLA & vitamin2 lain? jom singgah sini


No comments:

Post a Comment